Ämne: Arenafrågan

Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 56
  1. Collapse Details
    Arenafrågan 
    Reg.datum
    jul 2006
    En fråga man kan ställa sig är om HFF på något sätt samarbetar med Södra i arenafrågan. Även om det känns ganska osannolikt så kan det faktiskt vara så att HFF spelar i superettan nästa år. Vapenvallen klarar definitivt inte kraven som finns idag och Stadsparksvallen hänger med på med ett nödrop idag och klarar inte de krav som träder i kraft.

Men även om inte HFF skulle ta steget upp i år så är väl fortfarande den långsiktiga planen att gå upp till superettan. Det ligger förstås i HFF:s intresse att om det sker, att det då ska finnas en lokal arena som uppfyller kraven
    Svara med citat

2. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Som läget är nu (Södra får sin "hemmapremiär" i Borås) så är denna fråga bara mer aktuell. HFF:s hemmapremiär ser ju ut att spela på Rosenlund med allt vad det innebär. Dvs inte särskilt bra för sponsorer och övriga åskådare. Inte heller kanske det mest roliga för spelarna heller
    Svara med citat

3. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Från tv4 jönköping

Jönköping ska få en ny fotbollsarena. Idag berättade kommunledningen att Stadsparksvallen överlåts till Jönköpings södra som får driftbidrag för att utveckla arenan. Nu startar arbetet med att utreda om det går att bygga helt nytt eller om den befintliga arenan ska byggas om. Målet är att få plats med 6500-7000 åskådare
    Från tv4 jönköpings twitter

Om HFF går upp i Superettan då får diskussionen om deras arena tas med den klubben, menar Mats Green (M).
    Svara med citat

4. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Jag trodde att de skulle presentera konkreta planer idag. En ny utredning (eller att de fortsätter med en utredning som finns sedan tidigare) känns ju inte hundra.

Från SvFF:s arenabestämmelser för 2014

Om nyuppflyttad förening kan uppvisa en skriftlig förbindelse om pågående
    eller planerad nybyggnation eller ombyggnation av befintlig arena
    innebärande att föreningen kommer att leva upp till SvFF:s arenakrav för
    aktuell serie, får TK medge undantag från arenakraven. Undantag får medges
    för en tid upp till och med tre år från dagen för TK:s beslut.
    Svara med citat

5. Collapse Details

http://www.jnytt.se/ny-fotbollsarena...antat-lange-pa

- Den nya arenan kommer att bli J-Södras anläggning, men alla är välkomna att spela här, säger Sune Lantz, om våra vänner i Huskvarna går upp kan vi ju inte ha två så stora anläggningar. Då är de välkomna att spela här, likadant om vi får upp ett damlag i eliten, men det är enbart J-Södra som driver anläggningen.
    Enligt södras ordförande går det tydligen inte ha två arenor i samma kommun. En undran är ju vem han är att bestämma det? Säg att HFF går upp och södra åker ur, vilket inte är helt orimligt. Ska södra tjäna massa pengar på att de har "paxat" att få bygga en arena då?

Dessutom att säga "likadant om vi får upp ett damlag i eliten" är ju rätt roligt när södra inte ens har något damlag. Jag antar att HFF:s ordförande inte skulle säga "vi" om Mariebos damlag, eller Tords herrlag.
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

6. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av HWS Visa inlägg

Dessutom att säga "likadant om vi får upp ett damlag i eliten" är ju rätt roligt när södra inte ens har något damlag. Jag antar att HFF:s ordförande inte skulle säga "vi" om Mariebos damlag, eller Tords herrlag.
    Lantz verkar vara en typisk pamp. Ser sig själv som företrädare för all fotboll i kommunen
    Svara med citat

7. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    En fri tolkning av hur kommunen har kommit fram det man presenterade i morse

Rådhuset igår kl. 13.47

Fikarummet

Ett antal politiker och tjänstemän sitter samlade runt ett bord och mumsar på wienerbröd.

En grånad man i övre medelåldern tar plötsligt till orda

Lennart: För fan Grenis, nu får du ta tag i det här. Den där södraiten....Lans eller vad han nu kallar sig, ringer till oss minst en gång i veckan och tjatar om nån arena. Han stör mig och tjejerna på kansliet så satans mycket!

Green: Han heter L A N T Z. Som det där radioprettot eller han som spelade Björne. Den riktiga Björne!Jag vet inte vad vi ska göra. Borde vi göra nåt? Jag bryr mig inte. Idrott är inte skoj. Jag har viktigare saker för mig. Finns det inga i kommunen, som redan ligger ner, som vi kan sparka på?

Sturesson: Men nåt kanske vi kan göra för Södra. Typ sätta upp ett nät, en skylt eller nåt. Det är ju ändå val om ett tag.

Sievers: HV då? Kan vi inte fråga dem hur man gör?

Green: HV? HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅVVVVVVVEEEE JA! Fan Barbro, du är ju ett geni. Om du inte var så vansinnigt insyltad i torrbandy hade jag kysst dig. På kinden då förstås. Ingen synd med KD i rummet. Men herregud, ja vi gör som vi gjorde med HV och Rosenlundshallen det är ju så jäkla smidigt. Södra får det där k-märkta åbäket, lite cash och gör allt jobb. Perfekt!

En tjänsteman har suttit tyst och stirrat ner i kaffekoppens mörka innehåll under
    hela fikastunden men tar nu bladet från munnen.

Lisa: Vä..Vä...Vän....Vänta nu. Borde vi inte utreda det här? Eller i alla fall
    analysera? Ni måste ju ha lite underlag till besl..

Green: Tyst! Jag vet att det är din första vecka här så jag förstår att du inte har lärt dig hur vi jobbar. Vi pyntar lite cash till Södra och de görr allt jobb. Blir det ära och framgång så kan vi sola oss i glansen. Går det åt skogen kan vi säga att vi inte kan ta ansvar för vad en enskild förening gör. WIN-WIN för alla.....Eller ja, win-win för oss. Det är ju det som betyder något.

Lisa: Men HFF då? De kan ju vara i superettan snart och Södra kanske åker ur

Green: Skit för fan i det nu. Inte vårat problem. Nu har vi valt Södra. Det är inte ens mitt problem. Jag ska ju till Stockholm....Åh Spy Bar....Helrör...strippklubbar som man kan köpa utan att behöva lägga ner direkt

Lisa: Logistiskt sett då? Stadsparksvallen har ju knappast optimala förutsättningar.

Green: Det ligger ju redan en fotbollsarena där. Skitsmidigt. Bygga en arena någon annanstans är ju jobbigt. Då måste det utredas, hållas samråd och debatteras. Vi ringer till Södra och säger att de kan få bygga nytt var de vill i Jönnet, bara de vill bygga där Stadsparksvallen ligger idag. Södra kommer tycka att vi är superschyssta. Jag LOVAR.

Lisa: Sånt här sade de inget om på utbildningen

Green: Döööhhh, det här är verkligheten. Här gör vi som jag vill. Eller som andra vill. Så länge de vill samma sak som jag. Så Lennart, ringer du den där surmunken Lantz och bokar pk imon kl 10. Vi kör uppe på Snesparksvallen. Nu har jag inte tid med er mer. Ska hem och adda alla i Moderaternas riksdagsgrupp. Hoppas att Reinis accepterar
    Svara med citat

8. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Om HFF skulle gå upp till superettan, iår eller senare, tolkar jag dispensreglerna som att HFF kan spela på Vapenvallen om det skriftlig förbindelse om pågående eller planerad nybyggnation eller ombyggnation av befintlig arena.

Om nyuppflyttad förening kan uppvisa en skriftlig förbindelse om pågående
    eller planerad nybyggnation eller ombyggnation av befintlig arena
    innebärande att föreningen kommer att leva upp till SvFF:s arenakrav för
    aktuell serie, får TK medge undantag från arenakraven. Undantag får medges
    för en tid upp till och med tre år från dagen för TK:s beslut.
    Undantag från arenakrav för en viss serie enligt första stycket får endast
    beviljas föreningen vid ett tillfälle.
    Södra får väl stödja sig på följande. Det är oklart om när dessa arenakrav i så fall ska vara klara. Jag tolkar det som att det handlar senare under samma säsong

TK får i avvaktan på slutlig prövning godkänna en arena för spel, med villkor
    att visst/vissa arenakrav ska vara uppfyllda vid en bestämd tidpunkt. SvFF
    ska vid den tidpunkten också genomföra en ombesiktning. Det ska klart
    framgå av TK:s beslut vilka åtgärder som måste vidtas för att arenan efter
    ombesiktning ska godkännas för spel. Visar det sig vid ombesiktningen att
    arenakravet ifråga inte är uppfyllt, beläggs arenan automatiskt med
    spelförbud.
    Svara med citat

9. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av HWS Visa inlägg
    http://www.jnytt.se/ny-fotbollsarena...antat-lange-pa

Enligt södras ordförande går det tydligen inte ha två arenor i samma kommun. En undran är ju vem han är att bestämma det? Säg att HFF går upp och södra åker ur, vilket inte är helt orimligt. Ska södra tjäna massa pengar på att de har "paxat" att få bygga en arena då?

Man skulle ju vilja fråga Lantz; Om situationen var den omvända, skulle du då tycka att Södra borde spela sina hemmamatcher i Huskvarna?
    Svara med citat

10. Collapse Details

Citat Ursprungligen postat av fredo Visa inlägg
    Om HFF skulle gå upp till superettan, iår eller senare, tolkar jag dispensreglerna som att HFF kan spela på Vapenvallen om det skriftlig förbindelse om pågående eller planerad nybyggnation eller ombyggnation av befintlig arena.

Södra får väl stödja sig på följande. Det är oklart om när dessa arenakrav i så fall ska vara klara. Jag tolkar det som att det handlar senare under samma säsong
    En lustig situation uppkommer ju om HFF går upp och södra hänger kvar men utan att få dispens. Då skulle HFF som nyuppflyttad klubb kunna få dispens, medan södra skulle få spela i Borås eller liknande, trots att det finns en "godkänd" arena i närheten.
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

11. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    SVT Jönköpingsnytt 1 juli i år

En upprustning av Stadsparksvallen skulle kosta mellan 12 och 15 miljoner kronor. Någon ekonomisk plan angående en upprustning är inte i närheten av att skickas i väg.

– Vi har inte kommit så långt i vårt budgetarbete säger Birgit Sievers, miljöpartistiskt kommunalråd i Jönköping och ansvarig för fritidsfrågor.

– Lagtexten säger inte att vi behöver ha en fotbollsarena för de två största serierna säger Birgit Sievers.

Hon hänvisar till att det i nuläget är viktigt att även involvera Huskvarna FF i diskussionen om var en huvudarena ska ligga innan man gå vidare med planerna på en eventuell upprusting av Stadsparksvallen.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...inte-arenakrav

Finns tre möjligheter

1. HFF deltog i diskussionen men deras åsikt fick ingen betydelse
    2. Kommunen bjöd aldrig in till sådana diskussioner
    3. Kommunen bjöd in till sådana diskussioner men HFF valde, av ett eller annat skäl, att inte delta
    Svara med citat

12. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5673471

Är det konstigt att Förort föredrar att lira på Stadsparksvallen och HFF föredrar Vapenvallen? Självklart inte men man måste kunna lyfta blicken och inse att ingen av platserna är optimal för elitfotboll. Lyckligtvis har HFF kloka och pragmatiska personer i sin ledning som inser detta. Att ingen klubb har någon önskan att spela på motståndarnas arena (med 100 årig historia) måste man inte ha många hjärnceller för att köpa heller.

Nu har kommunen satt sig i en rävsax när gäller arenafrågan. Det kan knappast ses som att det finns sakliga skäl för att HFF spela elitfotboll på Stadsparksvallen långsiktigt. Även om HFF inte skulle spela elitfotboll 2014 måste det ändå ske något med Vapenvallen. Det har i princip inte skett ett smack med arenan (åtminstone inte frivilligt) på snart 15 år. Det man gjorde då var dessutom i minsta möjligt mån. Samtidigt, finns det vilja och resurser hos kommun och näringsliv för att få ihop två arenor som klarar elitfotbollens nya krav? Ytterst tveksamt.

Att sedan allt är luddigt kring dispensreglerna gör det inte lättare att analysera
    Svara med citat

13. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5674390

Ilan De Basso (s) säger det självklara:" – Alla som kan kommunekonomi förstår att en kommun av Jönköpings kommuns storlek inte har förmåga att ha två elitarenor."
    Svara med citat

14. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Ängelholm kommer spela sina hemmamatcher nästa år på Olympia eftersom deras nuvarande spelplats inte håller måttet

I dialogen med förbundet har ÄFF-ledningen fått klart för sig att en dispensansökan för spel på IP i Ängelholm nästa säsong inte har stora möjligheter att gå genom:

– Det finns fyra grundstenar som måste uppfyllas för att få dispens har man meddelat oss. En dispens ges bara en gång och då ska det finnas en detaljerad tidsplan för projektet som ska ge en godkänd arena, det ska finnas en beslutad finansieringsplan och alla kommunala beslut måste vara fattade. Det upplever vi att vi inte kommer att ha, därför fick vi vända oss till HIF, säger Stefan Fredriksson.
    Svara med citat

15. Collapse Details

Inget nytt om arenafrågan? Får Qvarna ekonomisk hjälp av kommunen för ev Strålkastare och dylikt? Och som många har varit inne på så känns det som vi HFF:are är mer logiska och öppna i tänket om en delad arena, även att man vill Vapenvallen skall rustat upp!!
    Svara med citat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •