Ämne: Arenafrågan

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 56
  1. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Axeelkarlsson Visa inlägg
    Inget nytt om arenafrågan? Får Qvarna ekonomisk hjälp av kommunen för ev Strålkastare och dylikt? Och som många har varit inne på så känns det som vi HFF:are är mer logiska och öppna i tänket om en delad arena, även att man vill Vapenvallen skall rustat upp!!
    Det senaste är väl det som vår ordförande skrev på officiella igår.

Vapenvallen är en viktig pusselbit och föreningen har ambitionen att åtminstone på kort sikt få spela alla hemmamatcher på vår hemmaplan. Föreningen har påbörjat ett arbete för att se vad som krävs för att ha Vapenvallen spelmässig för Superettan till nästa år.

Vi vill långsiktigt arbeta för att hitta en lösning som passar alla föreningar i bygden.
    Husqvarna FF vill gärna ha en dialog med olika intressenter för att skapa en så bred uppslutning som möjligt kring detta.
    Kommunens hjul malar långsamt. Det tar längre tid än några dagar för att de ska ihop något. De presenterade väl en budget för 10-14 dar sedan och där fanns det inga pengar avsatta för något sådant.

Politikerna verkar ju vilja att HFF och Södra ska komma överens men Södra har ju bestämt sig för att Stadsparksvallen är den ultimata platsen.

Om inte HFF kan få med Södra på tåget så måste ju någon eller några intressenter med tåget. Det har ju talats om en multiarena på Elmia men för vilka sporter då? Friidrott?

Ett annat problem att kommunen bara vill betala driftsbidrag och inte något av byggkostnaden (det är förstås en del av en större diskussion om kommuner ska lägga massa miljoner på arenor istället för skola och omsorg). Det är förstås ett riktigt hästjobb för Södra att få ihop cashen som krävs. Att då HFF & Co skulle finna ännu mer miljoner i näringslivet är en ännu större utmaning.

Finns det ens några städer förutom Stockholm & Göteborg med två elitmässiga arenor?
    Svara med citat

2. Collapse Details

Är det någon som vet om södra har något annat forum än green-machine och Svenska Fans? Jag tänkte se vad södraiterna tycker om arenabygget, men det är ju helt stendött på båda ställena.

Min tanke var att om det finns något sorts motstånd även där mot att bygga i stadsparken så har vi i stort sett HFF:arna, HFF, södraiterna och kommunen som kan tänka sig en arena vid Elmia. Då är det bara södra som ska övertygas.

Ett bygge på Vapenvallen tror jag vi kan ge upp, annat än för de absolut nödvändiga åtgärderna som krävs inför nästa år. Sedan får vi hoppas på att HFF jobbar på ordentligt för att få igång bygget till 2015.

– Det finns fyra grundstenar som måste uppfyllas för att få dispens har man meddelat oss. En dispens ges bara en gång och då ska det finnas en detaljerad tidsplan för projektet som ska ge en godkänd arena, det ska finnas en beslutad finansieringsplan och alla kommunala beslut måste vara fattade. Det upplever vi att vi inte kommer att ha, därför fick vi vända oss till HIF, säger Stefan Fredriksson.
    Det som måste ordnas det kommande året är alltså:

Detaljerad tidsplan för projektet
    - Är nog det enklaste att ordna, även om det måste göras ordentligt. Jag kan inte tänka mig att man inte klarar av det.
    Alla kommunala beslut måste vara fattade
    - Det går inte snabbt i kommunen, men om två elitlag hänger på det så tror jag att de fixar det.
    Beslutad finansieringsplan -Jobbigt värre. Vad jag kommer ihåg så pratades det om ett pris på runt 200 miljoner, men det kostade Östers arena, med dubbla kapaciteten. Gör man den dessutom så billig man kan (om man inte har något val) så måste man kunna kapa den kostnaden ganska rejält. Dessutom tror jag att kommunen i nästa års budget kan tänka sig att lägga ut, om föreningarna kan samsas om en arena. Alltså om det blir kommunens arena, och inte bara södras och HFF:s.

Nu blir det i alla fall intressant att se om södra får dispens. När jag ögnade igenom kraven fattade jag inte hur de tänkte, och nu när ÄFF har fått avslag vet jag inte vad som talar för att södra ska klara sig. Får de spela i Borås så lär väl budgeten gå ner något enormt, med lägre publiksiffror och dubbelt så många bortaresor. Och hur många vill spela för ett lag som bara spelar borta?
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

3. Collapse Details

Postade ett inlägg som Gäst på Södras Green Machine-forum där Arenafrågan diskuteras. Ska bli intressant vad Södraiterna tycker om det inlägget! Hoppas det blir positiv respons från deras sida, men det är ju som sagt Södra vi talar om...http://stadsparksvallen.se/gmdebatt/...id=316&page=20
    Svara med citat

4. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Södra ska alltså presentera allting senast i augusti (saker och ting sker aldrig tidigare än planerat inom politik) och sen ska det klubbas igenom. Vilken "slump" att det sker precis innan folk ska stoppa lappar i lådor
    Svara med citat

5. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Axeelkarlsson Visa inlägg
    Postade ett inlägg som Gäst på Södras Green Machine-forum där Arenafrågan diskuteras. Ska bli intressant vad Södraiterna tycker om det inlägget! Hoppas det blir positiv respons från deras sida, men det är ju som sagt Södra vi talar om...http://stadsparksvallen.se/gmdebatt/...id=316&page=20
    Ser att södraiter där och på andra ställen gnäller om att HFF inte brytt sig om detta tidigare osv. Ja det är ju lätt för HFF att samarbeta med en aktör som tror att världen kretsar kring Stadsparksvallen. Antagligen uppfanns väl fotbollen där också.

Anledningen till att politikerna bryr sig nu beror inte på att Södra har bearbetat kommunen i 6-7 år. Det beror på att kommunledningen inte vill stå där med rumpan bar om Södra tvingas spela i Borås. Pamparna har vaknat i absolut sista stund. Hade inte arenakraven börjat gälla nästa år plus att det då är valår (se ovan) att de inte agerat alls. Enda gången idrott är av intresse för kommunledningen är det finns framgångar att sola sig i
    Svara med citat

6. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Sievers öppnar för annan lösning på arenafrågan

http://www.jonkopingsposten.se/sport...n#.UmYsqY3KGgQ
    Svara med citat

7. Collapse Details

Detta kommer ju reta gallfeber på Södraiterna! Inte mig emot!!!
    Svara med citat

8. Collapse Details
    Arenafrågan 
    Reg.datum
    jul 2009
    Citat Ursprungligen postat av fredo Visa inlägg
    Sievers öppnar för annan lösning på arenafrågan

http://www.jonkopingsposten.se/sport...n#.UmYsqY3KGgQ
    Vad jag har hört från kompisar i dag så har Sievers dementerat det som står i JP i Radio Jönköping. Hon ber om ursäkt om hon har uttryckt sig oklart så att journalisten har kunnat missförstå henne. Vi får se vad som händer.
    Svara med citat

9. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av spiken Visa inlägg
    Vad jag har hört från kompisar i dag så har Sievers dementerat det som står i JP i Radio Jönköping. Hon ber om ursäkt om hon har uttryckt sig oklart så att journalisten har kunnat missförstå henne. Vi får se vad som händer.
    Från JP:s utgivarblogg

I tidningen och på sajten berättar Jönköpings-Posten i dag om det miljöpartistiska kommunalrådet Birgit Sievers utspel i arenafrågan.

I början av oktober deklarerade kommunalrådet att det skulle byggas en ny arena i Stadsparken. Nu, tre veckor senare, svävar hon på målet och öppnar för andra lösningar. Hon tycker att en gemensam ”jättearena” (vilket nog ingen pratat om tidigare) låter spännande. Hon öppnar för nya geografiska placeringar av en stadion och säger dessutom att ”Inget (i budgeten som beslutas nästa vecka, min anmärkning) är hugget i sten”.

Nu påstår Sievers själv *i P4 Jönköpings morgonprogram att hon är missförstådd.

Normalt sett brukar politiker klaga – ibland med all rätt – över att deras uttalanden är ryckta ur sitt sammanhang. Men när Sievers intervjuades under måndagen resonerade hon med reportern i cirka en halvtimma, detta blev sedan en lång artikel där hon just tilläts att resonera och prata till punkt.

Självklart blir det obehagligt om man säger saker man inte menar. Eller om man snabbt får mothugg om man ändrat uppfattning.

Men som politiker måste man vara medveten om att det man säger till en journalist kan komma att tryckas.
    http://utgivarbloggen.jonkopingsposten.se/

Min teori att är andra politiker och/eller folk inom Södra har läst JP, reagerat häftigt och hört av sig till Sievers.
    Svara med citat

10. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    http://www.jnytt.se/sievers-ger-klar...-med-husqvarna

Förenings ambition att spela på Vapenvallen nästa år verkar bli verklighet
    Svara med citat

11. Collapse Details

Svara med citat

12. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Sievers påpekade att Stadsparksvallen är en av Sveriges klassiska platser för fotboll och att det är den bästa platsen att bygga på.
    Och där visar Sievers att hon är inkompetent igen
    Svara med citat

13. Collapse Details

Ha-ha hon är verkligen skrattretande, från att hävda att inget är klart med arenafrågan, till att yttra sig att en arena i Gränna hade varit skoj, till att idag påpeka att Stadsparksvallen är en av Sveriges klassiska platser för fotboll. Hur ska hon kompensera detta med HFF? Avgå Sievers!!!
    Svara med citat

14. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Iofs inget nytt. Bara en reaktion från HFF på vad som klubbades igenom igår

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ar-vapenvallen
    Svara med citat

15. Collapse Details

Enligt Issa i JP behövs inte elljus nästa år, men däremot 1000 sittplatser. Det står inte om de behöver vara under tak eller om man kan få dispens för det. Får man dispens så antar jag att de smäller upp stolssitsar på träraderna nedanför huvudläktaren. Sista utvägen är väl plåtburken eller att bygga någon ny halvpermanent läktare.

Förhoppningsvis får de dispens på kravet att bara 20% får vara ståplats. Det hade ju gett endast 1250 i maxpublik med 1000 sittplatser.

Jag förtår fortfarande inte varför södra skulle få dispens. Arenaföreskrifterna innehåller detta om undantag:

Undantag, sanktioner m.m.

1. Möjligheter till undantag från förevarande föreskrifter

Nyuppflyttade föreningar kan till SvFF:s Tävlingskommitté ansöka om undantag från
    kategorikrav i förevarande föreskrifter. Grund för sådant undantag skall vara särskilda skäl,
    såsom exempelvis påbörjad ny- eller ombyggnation av föreningens arena till föreskriven
    kategori för seriespel.

Undantag kan medges för en tid upp till och med tre år från beslutstillfället.

SvFF:s Tävlingskommittés beslut kan överklagas hos SvFF:s styrelse. Klagoskrift ska ha
    inkommit till SvFF senast tre veckor från den dag beslut fattats.

Undantag från kategorikrav i förevarande föreskrifter kan endast beviljas förening vid ett
    tillfälle.

2. Påföljder

SvFF:s Representantskap 2012 kommer att fastställa tävlingsbestraffningar samt övriga
    påföljder att gälla för de föreningar som inte uppfyller förevarande föreskrifter.
    Som jag ser det kan inte en klubb som är inte är nyuppflyttad få dispens. Däremot kanske man kan hoppas på att falla under "2. Påföljder", och kanske få böta eller spela med en mindre publik.
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •