Ämne: HFF - Södra

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 16 till 17 av 17
  1. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    6 av de 11 som startade var nya gubbar. Det märktes. Ingen var superbra men ingen var superdålig heller. Även om någon hade varit väldigt bra hade det inte haft något betydelse. Aldemir såg jäkligt bra ut 2010...

Gällande tv-sändningen var den överraskande bra. Jag hade gärna sett nån kamera lite högre upp eftersom det var ganska svårt att se vad som hände på bortre långsidan. Även repriser hade varit bra men som sagt, med tanke på att det var gratis och JP:s första sändning kan man inte få allt.

Tycker Carl Ljugquist skötte sig bra som kommentator. Bäckström däremot... Normalt är ju expertens uppgift att se detaljer i spelet och förklara för tittaren varför det blir si och så och vad lag y måste göra för att knäcka lag x osv. Här var Bäckströms uppgift att så för djupare kunskap om spelare, historik osv. Kunskap som jag redan har efter jag konsumerar allt som skrivs om HFF och ja det mest som skrivs om svensk elitfotboll överhuvudtaget. Därför adderade inte Bäckström någonting alls för mig. Men antagligen fyllde han en viktig roll för andra tittare som inte är så nördiga som jag. Samtidigt stod Bäckström för en och annan märklig sägning som till exempel "Lundin ser ut som en riktig målvakt". Ja man får väl anta att Mjällby har lite koll. De ser ju Lundin som allsvensk förstemålis 2015. Lundin är ju knappast någon Issa hittat i finska div 3. Ett annat exempel var "Den goda stämningen vi vill ha på läktaren" . När Bäckström sa detta var så tyst att man hörde vad spelarna sa till varandra. Det vill säga samma förhållanden som rådde under i princip hela matchen. Förutom när den stora mäktiga klacken GM sjöng en ramsa i ca 20 sekunder tre gånger per halvlek eller buade åt när en södrait inte klarade av en närkamp med en HFF:are
    Svara med citat

2. Collapse Details

Citat Ursprungligen postat av HWS Visa inlägg
    Första halvlek var väl ingen höjdare. Andra något bättre.

Framförallt tycker jag att anfallet var alldeles för statiskt i första. Tegan och Kapcevic gör sig inte bra jämte varandra. Nu gick båda ner och mötte boll, istället för att ha en som tar den rollen och en som går på djupet. Agovic visade att han kunde springa, men kom för långt ner i banan. Jag ser hellre honom (och Bernholtz som var bättre på att komma fram) som offensiva yttrar i ett femmannamittfält. Det ger också ett bra kontringsvapen med långboll på Kapcevic/Haidari som tar ner till Tegan som spelar ut bollen till en av två som springer förbi många försvar. Agovic visade kanske också att han inte är lika bra på att ta sig förbi sin spelare med boll, som utan boll.

Kapcevic gjorde inget jättestort avtryck, men verkar vara en tråcklare likt Tegan. Östman verkar vara en bättre version av Eddie; en som inte tillför så mycket men ändå breddar truppen bra. Nielsen visade inte så mycket tycker jag.

Jag blev lite besviken på Olates defensiva egenskaper, men överraskad över offensiven. Han var inte den kämpen jag hade förväntat mig som vinner tillbaka alla bollar på mitten, men verkade ha blick för spelet. Med mindre nonchalant spel och bättre fäste kan det nog bli bra. Just nu ser jag Olate och Karlefjärd som startspelare och Michael som första alternativ på bänken (låt honom få spela på mitten där han hör hemma!). Michaels spelstil passar också bra i slutet av matchen när han kan ta sina djupledslöpningar mot ett trött försvar.

Jag satt för långt ifrån Aktas för att se hur han skötte sig. Från mitt håll verkade det som att han klarade sig hyfsat, förutom att han krånglade till det i offensiven. Det kan ju också bero på att man som provspelare vill visa upp sig.

Lundin verkar vara en kanonvärvning tycker jag. Målet är klart att han ska ta, och borde väl ställt sig närmare mål när södra redan haft 3 långskott innan målet.

Lite trist att inte få se Cederberg som kanske kunde hindrat en del av södras chanser.
    Instämmer i det mesta du skriver.
    Lundin gör en mycket bra match men man ser också hur utsatt målvaktsposten är. Han gör ett misstag och vi förlorar.
    Anders Brian gjorde inte mycket väsen av sig liksom Östman. Man ska inte dra för stora växlar efter första matchen men jag ser nog inte Östman som en kille för startelvan. Olate fick springa mycket utan boll och var ofta spelbar utan att få boll. Hela backlinjen ägnade större delen av matchen till att skicka långa bollar på Bengt Kapcevic. Olate har inte spelat match på väldigt lång tid och saknar därför matchtempo. Ny miljö, familjen kvar hemma i Chile samt att han bara är spansktalande förbättrar inte läget. Hoppas att klubben inser att behovet av språkkurs är stort och sätter honom i skolbänken. Semir var reptilsnabb på sin ytterkant men är ju flugviktare och står inte emot mycket när det kommer till kroppskontakt. Mike ska inte spela som ytter! Det blev mycket bättre när han tog en central roll i andra halvlek.
    Både Tegan och Kapsevic var relativt anonyma men de fick inte mycket att jobba på i rätt riktning. Ett gäng tjongbollar var väl i stort sett det enda.

Bättre spel i andra när Ritheim, Bernholtz tog kanterna och Miche kom in på topp. Efter en veckas sjukfrånvaro så visar Miche ändå tyngd i anfallet. Samtidigt ser man att han inte kommer bli lika dominant i år som tidigare år. I S1 finns många backar som är lika stora och starka som honom. Friläget måste han sätta när det blir seriespel. Vi kanske bara få en sån chans per match och då gäller det att vi är 100%.

J-södra överraskade med en tydlig spelidé där de framförallt i första halvlek skördade framgångar på högerkanten genom fina kantlöpningar och inspel från Manns. Snett inåt bakåt till Dijan, Djup och Drott var klass. Tacksamt var att nämnda tre inte besitter samma klass.

Samtalade med inbiten södrait efteråt. Han sa att visst är det tidigt på säsongen men 0-1 i röva mot södra är inget att skrävla om. Södra tillhör ett av de sämre lagen i S1 och vad säger då det om HFF.

Som Fredo konstaterat på Twitter och Facebook, det är 10 veckor och 12 träningsmatcher kvar till seriestart. Vi har gott om tid att spela oss samman.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Division 1 Södra 2013
    Av fredo i forum Chat
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 18:47
  2. HFF-J-Södra
    Av fredo i forum Matchrapporter 2011
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 07:45
  3. HFF – J-Södra U-21 8/2
    Av Kerkhof i forum Matchrapporter 2011
    Svar: 12