Ämne: Läktarkultur

Resultat 1 till 13 av 13
  1. Collapse Details
    Läktarkultur 
    Reg.datum
    apr 2009
    Får höra från flera håll, elakartade rykten om att folk vill kånka med sig en trumma på Husqvarnas matcher.
    Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att jag har många (de flesta över 25) bakom mig.
    Ingen trumma.
    Ingen trumma.
    Ingen trumma.
    Inte nu, inte i morgon, inte mot södra.
    Inte någonsin.

Trumma är något som hockeytjommarna kan få dunka på och är enligt mig lika välkomna som en vuvuzela - dvs, inte alls.
    Mot Europa!
    Svara med citat

2. Collapse Details

Ingen jävla trumma!!!
    Svara med citat

3. Collapse Details

En av SvFF:s matchdelegater stod i plåtlådan vid matchen mot Landskrona. Han var förvisso inte i tjänst men han gav oss en eloge för humor, initiativkraft, sånger relaterade till både nutid och dåtid när jag talade med honom häromdagen.

Han blev bl.a glad över vår hyllning till Jörgen Larsson i matchminut nummer 8.

Vid ett tillfälle hade vi tydligen sjungit något om hata vilket inte var lika uppskattat och han bad oss om möjligt att tona ner dessa yttringar vilket kan vara till gagn för HFF i Fair Play-ligan. En del som poängbedöms är bl.a. uppförande bland supportrar och dess sånger/ramsor etc. HFF kan således tjäna pengar på vårt goda uppförande.

Jag säger inte att vi ska vara livegna och gå i SvFF:s eller klubbens ledband men vi kan ha det i åtanke vid framtida yttringar.

Jag är förvisso lite smått förtjust i den hemgjorda banderollen "Vi hatar alla" så jag är kluven i ämnet.
    Mycket handlar om i vilket sammanhang ordet hatar framförs och mottagarens värdering av ordet.

I dagsläget känner inte jag att megafon behövs i klacken. Vi är inte flera hundra och därför bör det inte vara så svårt att synka en sång eller ramsa utan megafon.
    Trumma är inget jag längtar efter och jag kommer vara motståndare till användandet av trumma till dess att jag är i minoritet. Då är sannolikheten stor att jag intar min sittplats istället.

4. Collapse Details

Reg.datum
    apr 2009
    Jag är helt inne på ditt spår, det gäller faktiskt att alla (definitivt jag!) ser till sig själva och frågar sig vilket klimat vi vill ha på läktaren.
    Ska det vara okej att kalla någon för en jävla f*tta, h*ra, b*g? Ja ni fattar...
    Jag har fått lite påtryckningar hemifrån nu, inte minst sen efter Helsingborgincidenten att försöka samla alla, oss - som ändå får betraktas som någon slags aktiv ståplats och få en skönare, fyndigare och till viss mån trevligare läktare.
    Såklart vi ska få håna, göra narr och häckla - det handlar inte om det, men det kan göras med finess.
    Förstår ni hur jag tänker?

Men som du skriver där Nicke så är väl megafon helt jävla uteslutet?! Vi är 50 pers en bra dag, nog fan ska vi kunna göra oss höra. Två personer på marken som har en hygglig kommunikation mellan sig styr upp det - busenkelt!
    Mot Europa!
    Svara med citat

5. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    När det gäller trumma måste man nog först fastslå vem som har mandat över frågan. HFF eller Hva Support? Det går ju knappast ha omröstning i plåtis inför varje match om trumma och megafon. Det rimliga är väl att Support bestämmer. Huvudföreningen ska ju knappast bestämma över sånger, banderoller osv.

Den här idéen om att trumfolket (och megafonfolket) ska bilda en egen del är ju befängd. Det går knappast att genomföra i plåtis eller nån bortaläktare utan att det påverkar. En trumma i plåtis dränker det mesta. Dessutom är väl trummans främsta funktion att få folk att hålla takten. Det är inget problem vi har idag och inte heller i framtiden med nuvarande design på Vapenvallen.

Det är likadant med megafon. Precis som folket har skrivit ovan så är dess främsta funktion att kommunicera och dirigera klacken. Om man nu är väldigt väldigt många. Vilket vi inte är.

Sen vore det kanske önskvärt att de som förespråkar trumma och megafon tar debatten också. De finns inte här, inte inne på sf och jag har inte sett något på twitter eller facebook. Ta diskussionen, argumentera för er sak!
    Svara med citat

6. Collapse Details

Megafon = Sleipnerklack på 4 pers!

7. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Det finns kanske 10-15 pers som under ungefär 10 år gjort väldigt mycket för stödet på läktaren. Flaggor, banderoller, sånger bengaler osv. HFF:s läktarkultur helt enkelt. Det har iofs varit ganska dåligt det senaste åren och då har det funnit möjlighet för andra att ta över plåtis så att säga och etablera en annan läktarkultur. Så har inte skett. Visst vid någon enstaka match (Sleipner i cupen) har det gjort försök en nån grupp med trumma. Det har dock aldrig fallit väl ut
    Svara med citat

8. Collapse Details

Det blir ju två rätt svåra diskussioner.

Vad gäller hata-grejen så måste det ändå vara självklart att det inte ska bli som vissa vill en kultur där alla måste heja på alla och vara glada för alla. Men hur långt ska man dra det? Måste man hata Varberg och Ängelholm? HFF är ju en klubb som vill att alla ska vara välkomna, med FFA, ett bra damlag, integrationsprojekt och liknande, så det blir en fråga om var man ska dra gränsen. Måste supportrarna vara "snällare" i en sådan förening? Jag tycker inte det, men vissa tycker säkert det. Insändaren efter Landskronamatchen tyder på det. Så på ett (ETT!) sätt förstår jag att HFF inte vill att supportrarna använder klubbmärket, OM det skulle hända något.

Vad gäller trumman finns det också flera aspekter. Säg att fem 14-åringar kommer på att det är kul att trumma. De drar med sig 10 andra och plötsligt har klacken vuxit med 15 personer, varav en del säkert kan stanna många år. Är det sämre än att ha en mindre klack utan trumma? Jag tycker att trummor är hockey, men jag vet inte vad jag skulle tycka om det drog med sig en större klack och större intresse.
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

9. Collapse Details

Reg.datum
    jun 2013
    Ang hatet osv. Klart man hatar på nivån att man vill att det ska gå skit för andra lag, det ligger ju likasom i den egna klubbens intresse. Sund konkurrens. Men sedan får det inte landa i att den egna drivkraft kommer ur hat för andra klubbar, då tappar man sitt fokus. Kort sagt: palla lägga energi på södra Gällande ordval så tycker jag det är enkelt. Vi är en klubb med grym socialt fokus. Vi har ett damlag. Vi har ett FFA-lag. Vi har många medlemmar med mångkulturell bakgrund. Det måste man respektera och då funkar der inte att tugga hursomhelst på läktaren.

Trumman. Om det nu skulle finnas en lockelse för folk att dränkas i montomt trumljud så finns det ju motsvarande avskräckelse. Om tio kommer pga en trumma så undrar jag hur många som fimpar av samma anledning. Jag tänker åtminstone inte pendla från malmö för att stå bland trummor och megafoner.

Mina 5 spänn

Tillägg efter linkans inlägg: jag tycker helt klart att den ligan som byggt skiten ska ha veto. Jag e en gaphals men färsk i sammanhanget (även om HFF är den del av min uppväxt) så min åsikt bör ses som kuriosa .
    Senast redigerat av Tjompa den 2014-04-25 klockan 16:49.
    Svara med citat

10. Collapse Details

Citat Ursprungligen postat av HWS Visa inlägg
    Det blir ju två rätt svåra diskussioner.

Vad gäller hata-grejen så måste det ändå vara självklart att det inte ska bli som vissa vill en kultur där alla måste heja på alla och vara glada för alla. Men hur långt ska man dra det? Måste man hata Varberg och Ängelholm? HFF är ju en klubb som vill att alla ska vara välkomna, med FFA, ett bra damlag, integrationsprojekt och liknande, så det blir en fråga om var man ska dra gränsen. Måste supportrarna vara "snällare" i en sådan förening? Jag tycker inte det, men vissa tycker säkert det. Insändaren efter Landskronamatchen tyder på det. Så på ett (ETT!) sätt förstår jag att HFF inte vill att supportrarna använder klubbmärket, OM det skulle hända något.

Vad gäller trumman finns det också flera aspekter. Säg att fem 14-åringar kommer på att det är kul att trumma. De drar med sig 10 andra och plötsligt har klacken vuxit med 15 personer, varav en del säkert kan stanna många år. Är det sämre än att ha en mindre klack utan trumma? Jag tycker att trummor är hockey, men jag vet inte vad jag skulle tycka om det drog med sig en större klack och större intresse.
    Jag vill absolut inte gå i klubbens eller SvFF:s ledband men jag vill ha en positiv läktarkultur. Jag kommer att tycka bättre om vissa än om andra i plåtis med all säkerhet. Man behöver inte umgås utanför plåtis och man behöver inte tycka likadant men i Plåtis måste vi visa enad front och hålla ihop. Jag har varit med på resan i över 15 år. Jag har varit i Sandared och liknande små trevliga samhällen med en bollplan bortom sank skogsmark. När H.A.K. hängde på så var de runt 15 bast. Någon slog på trumman vid enstaka tillfällen vilket vi inte uppskattade då heller. Jag tror inte ens att alla i H.A.K. uppskattade trumman. Vi lite äldre som varit med ett tag formligen älskade H.A.K. Jobbigt var dock när de körde en ramsa och drog igång en ny innan de ens satt punkt för den första. Vi samtalade om det och det blev genast bättre. Kanske tyckte de att vi var tjuriga gubbar, låt gå för det. Åren efter hamnade H.A.K. i målbrottet och då var det svårare för dem med att nöta sång på sång så det hela föll sig ganska naturligt. Efter ytterligare ett par år har några i H.A.K. försvunnit för studier och arbete på annan ort. De har inte varit lika frekventa i plåtis men alltid varit mer än välkomna när de varit hemma på besök. H.A.K. har visat lojalitet i Plåtis och bortaresor och därmed förtjänat sitt veto.

I övrigt är det som Fredo mycket riktigt säger, vi har varit ett stadigt gäng som hållit liv i Plåtis under rätt många år och då tycker jag att vi har lite veto. Självklart är alla välkomna till Plåtis men som i alla sammanhang så får man faktiskt ta seden dit man kommer och rätta in sig i ledet.
    Är man aktiv själv blir det snabbt lättare att påverka.

Hur får vetorätt?
    Genom att bidra till en positiv och aktiv supporterkultur.
    Hur gör man det?
    Man kan hjälpa till med flaggtillverkning etc., vara med och hjälpa till som bussvärd på bortaresor, hjälpa till med sånger och ramsor, vara ett föredöme i positiv och aktiv supporterkultur. Det finns så många arbetsuppgifter som behöver fyllas.

Jag tycker inte vi ska ha två falanger. Det känns inte bra. Det måste gå att jämka.

Som jag sagt tidigare, jag har varit med under en lång tid och har förtjänat min rätt i gruppen men jag är aldrig viktigare än gruppen. Är gruppens majoritet för att slå på trumma och använda megafon så får jag böja mig för det alternativt gå och sätta mig på sittplats som den gubbe jag är.

Insändaren kan vi rakt av strunta i. Det var en pensionär som enligt uppgifter var mer än lätt berusad under matchen. Han varken såg eller vet vad som hände vid Landskronaklacken. Han är långt ifrån en frekvent besökare på vare sig Vapenvallen eller bortaarenor där HFF dragit fram.

11. Collapse Details

Citat Ursprungligen postat av HIF 1904 Visa inlägg
    Insändaren kan vi rakt av strunta i. Det var en pensionär som enligt uppgifter var mer än lätt berusad under matchen. Han varken såg eller vet vad som hände vid Landskronaklacken. Han är långt ifrån en frekvent besökare på vare sig Vapenvallen eller bortaarenor där HFF dragit fram.
    Ja, den insändaren ska man absolut inte lägga någon vikt vid nu. Det jag menade var att om det skulle bli mycket hat så kan det bli fler insändare. Händer det något efter varje match så kommer folk reagera. Men för att det ska bli det måste stämningen i plåtis försämras väldigt mycket och det tror i alla fall inte jag händer. Som någon skrev så måste ju drivkraften ligga i det egna lagets framgångar och inte seriemotståndares motgångar, och så länge det gör det så kommer det att vara okej.
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

12. Collapse Details

Citat Ursprungligen postat av HWS Visa inlägg
    Ja, den insändaren ska man absolut inte lägga någon vikt vid nu. Det jag menade var att om det skulle bli mycket hat så kan det bli fler insändare. Händer det något efter varje match så kommer folk reagera. Men för att det ska bli det måste stämningen i plåtis försämras väldigt mycket och det tror i alla fall inte jag händer. Som någon skrev så måste ju drivkraften ligga i det egna lagets framgångar och inte seriemotståndares motgångar, och så länge det gör det så kommer det att vara okej.
    Helt korrekt!

13. Collapse Details

Vi skulle kunna köra morsgrisar ramsan, som vi byter ut till "bonnjävlar är vi allihopa".

Blir ju med en del glimten i ögat när vi kallar oss själva bönder, då både vi och Värnamo klassas som bönder i Jönköpingsögon. Men Södra ses ju även dom som bonnjävlar med storstadsögon.

Bonnjävlar är vi allihopa,
    allihopa, allihopa.

Bonnjävlar är vi allihopa,
    allihopa. Ja mä’, å Ni mä’.
    Ja mä’ och Ni mä’.
    En avatar säger mer än tusen ord
    Svara med citat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •