Sidan 1 av 6 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 76
  1. Collapse Details
    Svensk och övrig fotboll 
    Sirius bortaslog ikväll Landskrona Bois med 1-0 och passerar därmed de Södra och Limhamn/Bunkeflo och parkerar därmed på plats 12 med 20 poäng. Sista säkra platsen i Superettan.

På nedflyttningsplats hittar vi Limhamn/Bunkeflo på plats 13 med 20 poäng men med sämre målskillnad än Sirius pch Södra på plats 14 med 18 poäng.

På nedflyttningsplats, plats 15 hittar vi Enköping på 17 poäng och på plats 16 Degerfors med 16 poäng.

10 omgångar återstår så det är hela 30 poäng att spela om. Klarar Ek och Jankan biffen?

2. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Citat Ursprungligen postat av HIF 1904 Visa inlägg
    Sirius bortaslog ikväll Landskrona Bois med 1-0 och passerar därmed de Södra och Limhamn/Bunkeflo och parkerar därmed på plats 12 med 20 poäng. Sista säkra platsen i Superettan.

På nedflyttningsplats hittar vi Limhamn/Bunkeflo på plats 13 med 20 poäng men med sämre målskillnad än Sirius pch Södra på plats 14 med 18 poäng.

På nedflyttningsplats, plats 15 hittar vi Enköping på 17 poäng och på plats 16 Degerfors med 16 poäng.

10 omgångar återstår så det är hela 30 poäng att spela om. Klarar Ek och Jankan biffen?
    Ja, resultaten i superettan och söderettan har onekligen varit rätt tillfredsställande under den senaste veckan. Låt oss hoppas att trenden fortsätter.
    Svara med citat

3. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Ännu en god förlust för de onämnbara i kväll, men dessvärre så föll ju Degerfors också, så förortslaget håller sig fortsatt kvar precis ovanför det allra nedersta strecket.

Så har visst Bajens charmiga fans ännu en gång visat upp sig från sin mest skojfriska sida också i afton.
    Svara med citat

4. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kerkhof Visa inlägg
    Ännu en god förlust för de onämnbara i kväll, men dessvärre så föll ju Degerfors också, så förortslaget håller sig fortsatt kvar precis ovanför det allra nedersta strecket.

Så har visst Bajens charmiga fans ännu en gång visat upp sig från sin mest skojfriska sida också i afton.

Ja är det inte Bajen så är det AIK eller Djurgården.

Förresten kan vi inte ta död på på myten om att GAIS är ett publik en gång för alla. Mycket troget folk men det känns nästan som ÖIS har lika mycket om ej mer.

Vill förresten citera tv4 kommentatorn Niclas Jarelind från förra veckanss matchpuls på svenskanfans "Vad är det för fel på GAIS:s fans, de har ju mer publik när de ligger i division 3 för fan!"
    Svara med citat

5. Collapse Details

Reg.datum
    aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av fredo Visa inlägg

Förresten kan vi inte ta död på på myten om att GAIS är ett publik en gång för alla. Mycket troget folk men det känns nästan som ÖIS har lika mycket om ej mer.

Vill förresten citera tv4 kommentatorn Niclas Jarelind från förra veckanss matchpuls på svenskanfans "Vad är det för fel på GAIS:s fans, de har ju mer publik när de ligger i division 3 för fan!"
    Nja Gaisarna snittar väl ungefär 4000pers, och då räknar jag bort derbymatchen mot ifk. I dont agree Ifk är disco och Gais är rock n roll vet du väl?
    Husqvarna FF - Vi följer vårt lag!
    Svara med citat

6. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Förresten kan vi inte ta död på på myten om att GAIS är ett publik[lag] en gång för alla.
    Gärna det, om man med publiklag avser ett lag som lockar ett stort antal åskådare regelbundet. Det är precis som Du skriver, fredo, en myt som av någon anledning och utan någon egentlig empirisk grund har skapats av media.

Mycket troget folk men det känns nästan som ÖIS har lika mycket om ej mer.
    Citat Ursprungligen postat av crille Visa inlägg
    Nja Gaisarna snittar väl ungefär 4000pers, och då räknar jag bort derbymatchen mot ifk. I dont agree Ifk är disco och Gais är rock n roll vet du väl?
    Den första delen av det fredo skriver är korrekt. Det finns en kärna på drygt tvåtusen som ser alla hemmamatcher samt derbyn och Elfsborgsmatcher borta. (Kärnan har naturligtvis vuxit något sedan återkomsten till allsvenskan, men var också under de föregående misäråren över tusen personer stark.) Därutöver är det ytterligare runt tusen som går på nästan alla hemmamatcher. Det finns också alltid en röststark grupp på plats på bortaplan, oavsett om matchen spelas i Sundsvall, Gävle, Stockholm, Kalmar eller Trelleborg.

När det gäller jämförelsen med ujs är det crille som har rätt. GAIS har både en högre snittpublik och en större kärna. Blowit däremot har förstås klart högre publiksiffror (ungefär dubbelt så många åskådare som GAIS), men kärnan är inte alls så mycket större än GAIS; däremot har blowit många marginalare i Göteborgsområdet samt, inte minst efter klubbens framgångar under 1980- och 1990-talen, en betydligt större anhängarskara ute i landet – supportrar som ser ett fåtal matcher varje säsong. Detta märks också på bortaplan, där blowit normalt har betydligt fler supportrar på plats än t.ex. GAIS, framförallt i storstadsområdena, men knappast hörs mera, snarare mindre, beroende på att blowits Göteborgsbaserade kärntrupp – bestående av de fans som alltid är på plats – inte är större än exempelvis den grönsvarta dito.

Detta stämmer inte heller rent statistiskt, hur man än räknar. Jag förmodar, att NJ avser den tredje divisionen, när han talar om "division 3", d.v.s. det som idag är norr- och söderettan. I serie betitlad division 3 har GAIS spelat under två säsonger, 1982 och 1983, och det kommer väl knappast NJ – född 1980 – ihåg, men dessutom har man varit i tredje divisionen under säsongerna 1997 och 1998 samt 2002 och 2003; dessa serier hette då division 2. GAIS hemmapubliksnitt var under dessa säsonger följande:
    1982: 1 618
    1983: 1 851
    1997: 1 356
    1998: 1 615
    2002: 2 363
    2003: 3 378

Innevarande säsong ligger hemmasnittet på 6 448 om räknar med derbyt, och 4 138 om räknar bort det. Blowits snitt är 8 307 och ujs 2 356.

Säsongerna 1982–1983 spelat f.ö. Tomas "X-et" Erixon i GAIS.

Anledningen till att jag tog upp det är att vi här har att göra med ännu en av media ofta omhuldad myt, nämligen den om Bajens supportrar, "de glada gamängerna från Söder som skapar en härlig stämning på pittoreska Söderstadion". Fakta är
    1) att Bajen Fans på senare år har varit inblandade i fler allvarliga incidenter än de andra Stockholms(områdes)lagens supportrar; se t.ex. http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporte...rtikel=2273361,
    2) att det visserligen finns en efter svenska mått mätt både relativt stor och röststark hemmaklack, vars vokala stöd så att säga får extra hjälp av det låga taket på hemmaklackssektionen – detta gör ju att ljudet inte "försvinner iväg" – vilket givetvis är positivt, men att huvuddelen av hemmapubliken är lika slö och tyst som på de flesta svenska arenor, samt
    3) att Söderstadion är en skitarena, där dessutom gästande supportrar och matchfunktionärer regelbundet utsätts för att föremål kastas mot dem under matchen, något som inte alls är lika vanligt på Råsunda och Stadion.

Jag vill stryka under, att jag härmed inte har hävdat att vissa grupper inom Black Army eller Blue Saints skulle vara särskilt trevliga. På Råsunda får man t.ex. som bortasupporter alltid stanna kvar en bra stund efter matchslut för att polisen skall kunna garantera säkerheten vid avfärden från arenan. Runt Black Army och Blue Saints finns det ju dock inte någon "charmtrollsbild" i media.
    Svara med citat

7. Collapse Details
    Minikorrigering 
    Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Det blev lite fel med vem som skrivit vad tidigare i den sista delen av mitt inlägg. Det första citatet kom förstås från mig själv och det andra från fredo. Så här skall det alltså se ut:
    Anledningen till att jag tog upp det är att vi här har att göra med ännu en av media ofta omhuldad myt, nämligen den om Bajens supportrar, "de glada gamängerna från Söder som skapar en härlig stämning på pittoreska Söderstadion". Fakta är
    1) att Bajen Fans på senare år har varit inblandade i fler allvarliga incidenter än de andra Stockholms(områdes)lagens supportrar; se t.ex. http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporte...rtikel=2273361,
    2) att det visserligen finns en efter svenska mått mätt både relativt stor och röststark hemmaklack, vars vokala stöd så att säga får extra hjälp av det låga taket på hemmaklackssektionen – detta gör ju att ljudet inte "försvinner iväg" – vilket givetvis är positivt, men att huvuddelen av hemmapubliken är lika slö och tyst som på de flesta svenska arenor, samt
    3) att Söderstadion är en skitarena, där dessutom gästande supportrar och matchfunktionärer regelbundet utsätts för att föremål kastas mot dem under matchen, något som inte alls är lika vanligt på Råsunda och Stadion.

Jag vill stryka under, att jag härmed inte har hävdat att vissa grupper inom Black Army eller Blue Saints skulle vara särskilt trevliga. På Råsunda får man t.ex. som bortasupporter alltid stanna kvar en bra stund efter matchslut för att polisen skall kunna garantera säkerheten vid avfärden från arenan. Runt Black Army och Blue Saints finns det ju dock inte någon "charmtrollsbild" i media.
    Svara med citat

8. Collapse Details

Det finns en kärna på drygt tvåtusen som ser alla hemmamatcher
    Motsvarande de 348 på Vapenvallen?
    "Om deras målvakt varit lite mer normal så hade vi haft en stor chans att vinna."
    ~70 raka seriematcher~
    080706 - 110507
    Svara med citat

9. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Citat Ursprungligen postat av 1-2 1-2 1-2 Visa inlägg
    Motsvarande de 348 på Vapenvallen?
    I de 348 ingår nog också HFF:s motsvarighet till kategori två i min GAIS-publikgenomgång ("Därutöver är det ytterligare runt tusen som går på nästan alla hemmamatcher.") HFF har ju på senare år haft mellan 200 och 300 åskådare vid alltför många tillfällen, åtminstone om vi håller oss till de officiella publiksiffrorna.
    Svara med citat

10. Collapse Details
    Uppföljning och precisering 
    Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    HFF har ju på senare år haft mellan 200 och 300 åskådare vid alltför många tillfällen, åtminstone om vi håller oss till de officiella publiksiffrorna.
    En snabbkoll på SvFF:s hemsida ger vid handen, att det rör sig om nio tillfällen, sedan division ett södra körde igång 2006: tre gånger 2006, fyra gånger 2007 och två gånger (hittills) 2008. Däremot har vi ju aldrig – touch wood – under 200 åskådare i seriematcher på Vapenvallen, så kärnan kan nog sägas vara drygt 200 pers.
    Svara med citat

11. Collapse Details

Detta stämmer inte heller rent statistiskt, hur man än räknar. Jag förmodar, att NJ avser den tredje divisionen, när han talar om "division 3", d.v.s. det som idag är norr- och söderettan. I serie betitlad division 3 har GAIS spelat under två säsonger, 1982 och 1983, och det kommer väl knappast NJ – född 1980 – ihåg, men dessutom har man varit i tredje divisionen under säsongerna 1997 och 1998 samt 2002 och 2003; dessa serier hette då division 2. GAIS hemmapubliksnitt var under dessa säsonger följande:
    1982: 1 618
    1983: 1 851
    1997: 1 356
    1998: 1 615
    2002: 2 363
    2003: 3 378

Innevarande säsong ligger hemmasnittet på 6 448 om räknar med derbyt, och 4 138 om räknar bort det. Blowits snitt är 8 307 och ujs 2 356.

Säsongerna 1982–1983 spelat f.ö. Tomas "X-et" Erixon i GAIS.
    Säsongen 1999 vill jag minnas att HFF mötte GAIS vid två tillfällen i Division 1 södra.
    Jag såg bägge matcherna men kan inte minnas hur de slutade. Jag minns dock att den röststarka GAIS-klacken gjorde apljud åt Felix Ademola under hela första halvlek. Felix bytte tom kant för att undkomma GAIS-klacken.
    GAIS-klacken fick stå på en mobil ståplatsläktare (stod permanent under division 1 säsongen) söder om cykelstället där den också återfanns i kvalet mot Forward.

12. Collapse Details

Reg.datum
    jul 2006
    Ojoj vilket liv jag drog igång. Men förstås inget illa, tvärtom om eftersom jag gillar lag som GAIS, Ljungskile, Trelleborg osv. Lag som med små medel som gäcklar de stora drakarna. Dit måste väl halvt Kalmar räknas också, visserligen är deras skattkista ganska stor nu efter ha sålt Ari och Santin men deras arena är ju ett skämt. Om tabellen gick efter hur mycket pengar man spenderat och sedan fått ut av det så borde Malmö och AIK ligga sist- Även blåvitt hör kanske dit, var ju inte så länge sedan de brände iväg över 100 miljoner.

Sedan tror jag inte Jarelind tänkte att det var så att GAIS hade mer i då div 2 och liknande utan han utryckte nog bara en känsla som han och många andra har. Men GAIS har en väldigt trogen kärna. Blåvitt och Djurgården däremot måste väl vara de lagen med mest medgångare, ja kanske även Malmös publik hör dit.

Vad det gäller det här ständiga derbytjafset i Stockholm så vet jag inte vad man ska säga. man kan förstås säga som Fredrik Söderström, att de t.ex i Portugal aldrig hade blåst av för sånt här, för trots allt så det som sker i Sverige eller ja Sthlm inte att jämföra med det som sker i andra länder. Det blåses ofta upp av media till alltför stora proportioner. Däremot säger jag inte att det är bagateller, sånt här ska förstås inte förekomma på arenor (den enda grej jag kan stödja i så fall är att kasta in en Vespa som så skedde på San Siro en gång, inte för att skada någon förstås utan för att det skulle vara väldigt roligt att få in skiten på en arena). Frågan är vad man ska göra? Bajen gör ju allt vad de kan men man kan omöjligt garantera att en sådan stor publik är helt rent från olika föremål. Jag tycker publiken får försöka ta ett större ansvar, om det rör sig om ett fåtal så borde det inte vara så svårt för den stora massan att stoppa saker o ting innan det sker så att säga.

Vad vidare gäller t.ex Råsunda så måste man efter match ner i samma lilla tunnelbana, inte undra på att det ofta blir bråk. Såndant måste kunnat planeras bättre.

Vad gäller rasismen på läktaren så den förkastlig även om det kanske inte är speciellt vanlig i Sverige 2008. I Polen dock, där är det tydligen värst. Kanske inte så konstigt att Kelly eller Keli inte mådde helt bra när han kom hit 06
    Svara med citat

13. Collapse Details
    Svensk och övrig fotboll 
    Reg.datum
    jul 2006
    Beslöt mig för att rensa lite i Vad som helst-tråden och flytta hit
    Svara med citat

14. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Säsongen 1999 vill jag minnas att HFF mötte GAIS vid två tillfällen i Division 1 södra. Jag såg bägge matcherna men kan inte minnas hur de slutade.
    GAIS vann båda matcherna: 1–0 efter ett sent nickmål av Magnus "Arnold" Gustafsson på Gamla Ullevi strax efter midsommar, och 3–2 på Vapenvallen i härligt sensommarväder drygt en månad senare. I matchen på Vapenvallen tog GAIS tidigt ledningen genom Palle Johansson, men HFF kvitterade redan drygt fem minuter därefter genom Jocke Bromander efter ett långt inkast av Jörgen. Knappt en kvart senare tog GAIS på nytt ledningen, sedan Pelle Blohm skickat fram en härlig djupledsboll, som Tomislav Mikulic nicklobbade i nät. GAIS hade sedan ytterligare chanser att öka på före paus. I stället kom 1–3 i upptakten på andra, då Palle serverade Mats Rotting, som satte bollen vid stolpen i mål. HFF reste sig dock och dominerade sedan större delen av återstoden av matchen. Först med åtta minuter kvar fick man dock in reduceringen, signerad Stefan Kjellberg, men trots offensiva omdispositioner och stark press mot slutet, så lyckades man inte få in någon kvittering. Drygt 2 000 såg matchen.[/QUOTE]
    Jag minns dock att den röststarka GAIS-klacken gjorde apljud åt Felix Ademola under hela första halvlek. Felix bytte tom kant för att undkomma GAIS-klacken.
    GAIS-klacken fick stå på en mobil ståplatsläktare (stod permanent under division 1 säsongen) söder om cykelstället där den också återfanns i kvalet mot Forward.
    Givetvis finns det inte något försvar för apljuden, men det kom väl inte in några saker – varken mynt, flaskor, burkar eller cigarettändare – på planen under den matchen, och det var det jag var inne på när det gäller Bajen Fans. Föremål kastas då och då in på de flesta allsvenska arenor – också från idioter i GAIS-klacken – men jag vill hävda att Söderstadion är en av de värre arenorna när det gäller detta och att det då huvudsakligen är från hemmaklacken som föremålen kastas.
    Rörande HFF–GAIS 1999: Att Felix bytte kant hade väl delvis också att göra med att han hade det rätt tufft mot GAIS vänsterback, Tranåssonen Per "Texas" Johansson.
    Själv stod jag f.ö. på hemmaläktaren i bägge matcherna.
    Svara med citat

15. Collapse Details

Reg.datum
    feb 2007
    Blogginl?
    2
    Jag tycker publiken får försöka ta ett större ansvar, om det rör sig om ett fåtal så borde det inte vara så svårt för den stora massan att stoppa saker o ting innan det sker så att säga.
    Frågan är dock om det rör sig om ett fåtal.
    Vad vidare gäller t.ex Råsunda så måste man efter match ner i samma lilla tunnelbana, inte undra på att det ofta blir bråk. Såndant måste kunnat planeras bättre.
    Jo, självklart är det så när det gäller supportrar som åker privat till bortamatcher, men nu var det inte i första hand det som jag var inne på, utan de supportrar som åker på de organiserade bortaresorna, vilket ju vanligen sker med inhyrd buss. Det är ett alltför välbekant faktum att vissa inom Stockholms(områdes)lagens svansar alltid försöker gå till attack mot bortasupportrarna när de släpps ut för att ta sig den korta biten till sina bussar, som givetvis stannar så nära utgångarna som möjligt. Bussarna står f.ö. parkerade en bra bit från arenan under matchen och befinner sig bara en kort stund vid arenan för att släppa/hämta upp bortafansen. Fordonen brukar dessutom alltid träffas av några stenar (ofta med spräckta rutor som följd), när de lämnar Råsunda, Stadion och Söderstadion, och i det avseendet tenderar det att vara värst i anslutning till Råsunda. Det är alltså för att polisen så att säga skall skapa "fri lejd" åt bortasupportrarna som man oftast tvingas stå kvar en bra stund inne på arenan. Senast jag var på Råsunda behövde vi bara vara kvar en kvart efter slutsignalen, men i fjol fick vi vänta nästan en timma och tjugo minuter. Nu senast på Söderstadion tog det drygt en halvtimme innan vi kom iväg. Av egen erfarenhet kan jag säga att försök till attacker mot bortabussar förekommer understundom också i Göteborg, Malmö och Helsingborg, men inte alls i samma omfattning som i Stockholmsområdet. En stad som också har påtagliga sådana problem är Västerås. Där har jag varit med om stenkastning mot bussen ett par gånger och också i övrigt en otrevlig stämning före och efter match, dock inte inne på arenan.

Slutligen skall jag väl klargöra att jag menar att frågan om de organiserade huligangrupperna, som t.ex. blowits Wisemen och GAIS ynkliga GM, huvudsakligen är en annan sak. Mestadels gör dessa upp med varandra, ibland i påtaglig närhet till den "vanliga" publiken före eller efter match, men vanligtvis drabbas inte något helt oskyldig av detta.
    Svara med citat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Lokal fotboll
    Av HIF 1904 i forum Chat
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 20:49
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 21:13
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 20:49
  4. Har lagt ihop chat och nyheter
    Av Thomas i forum Vad händer med forumet
    Svar: 3